Categorie: "Algemeen"

Kabinet draait fiets van de zaak de nek om

Verbolgen zijn ze bij de Bovag en de Fietsersbond. De populaire fiets van de zaak dreigt te verdwijnen. Met de invoering van de nieuwe werkkostenregeling (wkr) per 1 januari aanstaande kunnen alleen nog telefoons, laptops en gereedschappen buiten deze regeling apart belastingvrij beschikbaar worden gesteld.

Athlon_fietsDe aparte status voor de bedrijfsfiets dreigt dus te vervallen. Terwijl eerder nog met een ander ministerie (Infrastructuur & Milieu) een zogenaamde ‘Green Deal’ werd gesloten om juist de fiets voor het woon-werkverkeer flink te promoten.

Met één pennenstreek van een andere minister (Wiebes van Financiën) lijkt het doel van deze ‘Green Deal’ (binnen 5 jaar tijd 5% meer fietsgebruik voor woon-werkverkeer) niet meer haalbaar.

Leaseauto met ‘alles erop en eraan’ niet meer in trek

Wat iedereen al wist wordt door onderzoek maar weer eens bevestigd: lage kosten zijn voor ondernemers én leaserijders leidend bij de aanschaf van een leaseauto. Al blijven we wel van ‘belangrijke’ opties houden.

Ditmaal is het leasemaatschappij Multilease die een onderzoek heeft laten uitvoeren. Voornaamste conclusie: ook nu het economisch tij weer enigszins meezit, houden we de kosten van de leaseauto lekker laag. Leasecontracten oprekken is voor 75% van de ondernemers nog altijd de manier om centjes te besparen.

accessoiresPrecies 410 ondernemers werd gevraagd naar de belangrijkste criteria voor de keuze van een nieuwe zakelijke auto. Hierbij staan de kosten met stip bovenaan: 66 procent van de ondernemers heeft deze optie aangevinkt. Fiscale bijtelling (33 procent), brandstof (27 procent), zitcomfort (24 procent) en verbruik (21 procent) volgen elkaar op de voet. Luxe en beschikbare opties worden als minder belangrijk gezien. De ondernemers mochten meerdere criteria aankruisen.

Plug-in hybride: nog dit jaar gaan leasen!

Het adviesorgaan van de overheid, de SER, heeft een visiedocument aan de politiek gepresenteerd onder andere over (semi) elektrische voertuigen. Populair onder het leasevolk vanwege de lage bijtelling. Helemaal de zogenaamde plug-in hybrides. Maar met het (riante) belastingvoordeel kan het wel eens snel voorbij zijn.

EV_rijdenDe SER pleit namelijk voor een substantieel hogere bijtelling ten opzichte van de ‘echte’ elektrische auto’s (dus zonder range-extender of hulpmotor). Plug-ins worden gezien als transitievervoer; het huidige belastingvoordeel moet geleidelijk worden afgebouwd.

Dit advies zal wellicht worden verwerkt in de zogenaamde Autobrief 2 waarin het ministerie de plannen bekend maakt met betrekking tot de autobelastingen. Na de zomer moet dit document naar de Tweede Kamer.

Serieus te nemen: serious gaming om u zuinig te laten rijden

Grote kans dat u als leaserijder op de een of andere manier al wordt getriggerd om zuiniger te rijden. Dan wel via een ‘rapportcijfer’ op het online dashboard van de leasemaatschappij, dan wel via een online cursus of misschien zelfs al met een spelletje… Serious gaming heet dit laatste. Het ministerie van Economische Zaken heeft TNO het zogenaamde E-Mission laten ontwikkelen.

Leaserijders van bijvoorbeeld LeasePlan hebben sinds enkele maanden de beschikking over een gelikte app waarop allerhande informatie over de auto en het rijgedrag in te zien is. Maar inzicht hebben is één ding, daadwerkelijk invloed uitoefenen op uw rechtervoet, is een andere zaak. Dat was de missie van TNO.

Antwoord op het bij dievengilde populaire ‘jamming’

Ooit van ‘jamming’ gehoord? Wij eerlijk gezegd niet. Het blijkt populair bij het dievengilde. Met ‘jamming’ wordt het signaal van het volgsysteem gestoord. Een producent van volgsystemen, Mobile RED, zegt een oplossingen gevonden te hebben.

De populaire lease-executive Tesla Model S

De populaire lease-executive Tesla Model S

Populair in leaseland is momenteel de elektrische Tesla. Een schitterende auto die alom als gamechanger wordt gezien wat betreft elektrisch rijden. Maar goedkoop is die niet, ook al is de bijtelling slechts 4%. Maar de zakelijke top ziet deze lease-executive wel zitten…

Waarom dit voorbeeld? Alle Tesla’s zijn uitgerust met alarmsystemen SCM klasse 4 of zelfs 5. Moet van de verzekeraar (doorgaans verplicht vanaf auto’s van zo’n 50.000 euro). Het betekent in ieder geval dat er een volgsysteem aan boord is die de gestolen auto na diefstal kan traceren. En dat werkt buitengewoon goed, beweert producent van dergelijke techniek, Mobile RED. Terwijl de autodiefstal toeneemt (de eerste vier maanden van dit jaar zijn er al 10.413 voornamelijk jonge (lease)voertuigen gestolen) neemt die voor auto’s voorzien van een volgsysteem juist af.

LeasePlan leasetopper: Volvo V60 Plug-in Hybrid

LeasePlan Nederland ontving de afgelopen weken maar liefst twee keer zo veel aanvragen voor de V60, de plug-in hybridewagen van Volvo. De tweede Volvo die momenteel in de top 5 staat van meest populaire leasekarretjes.

LeasePlan ontving begin juni dubbel zoveel aanvragen voor de Volvo V60 PHEV.  Een gewilde leasewagen, vanwege de combinatie van een krachtige motor met een lage bijtelling

LeasePlan ontving begin juni dubbel zoveel aanvragen voor de Volvo V60 PHEV

Volvo lijkt bij het leasepubliek niet stuk te kunnen. De Volvo V40 en V60 PHEV staan begin juni – naast de Peugeot 308 SW en de Skoda Octavia Combi – in de top vijf van meest bestelde leaseauto’s met een geel kenteken.

LeasePlan verwacht bovendien dat de aanvragen voor de Volvo V40 nog verder zullen stijgen, nu het model sinds kort verkrijgbaar is met 14% bijtelling. Het gaat daarbij om twee uitvoeringen, de D2 en D4, met 115 en 190 pk. Jawel, 190 pk en toch ‘maar’ 14% bijtelling. Dat alleen al staat natuurlijk garant voor succes in de leasemarkt. De stekkerhybride V60 telt overigens maar 7% bijtelling maar is natuurlijk een pak duurder, waardoor de keiharde bijtellingeuro’s uiteindelijk hoger uitvallen.

Over leaseauto’s die gaan ‘zeilen’…

Nieuwe leaseauto’s zijn anno 2014 bijna allemaal uitgerust met een start-stopsysteem. In totaal is het driekwart van alle nieuw ingeschreven auto’s, meldt start-stop leverancier Bosch. Nieuwste vinding van dit bedrijf: de ‘zeilfunctie’.

Start/stopsystemen verminderen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, heet het. In de Nieuwe Europese Rijcyclus loopt die besparing op tot vijf procent, in het stadsverkeer zelfs tot acht procent. Theoretische cijfers uiteraard. Uw redacteur verbaast zich regelmatig waarom de motor na een stop zo snel weer wordt gestart. Terwijl de brug nog gewoon openstaat…

Auto’s voorspellen: Nederland (VW) wordt wereldkampioen

Afgaand op de voorkeur van autominnend Nederland wordt Nederland wereldkampioen. Dat moet blijken uit onderzoek van Marktplaats onder zo’n 1000 respondenten.

Het Nederlands elftal wordt door de respondenten geassocieerd met een energieke en sportieve Volkswagen; het populairste en meest bekeken automerk op Marktplaats. Duitsland zou tweede worden; respondenten zien de oosterburen als een snelle BMW, na Volkswagen het meeste bekeken automerk op Marktplaats.

Leaserijders Rabobank aan de mobiliteitskaart

Leaserijders van de Rabobank krijgen de beschikking over een zogenaamde Athlon Mobility Card, een initiatief van Athlon Car Lease en mobiliteitspassenleverancier XXImo. Keuzevrijheid en betaalgemak heet het voor de leaserijder. Maar de bank hoopt er vooral ook de mobiliteitskosten mee te drukken…

De Athlon Mobility Card, powered by XXImo

De Athlon Mobility Card, powered by XXImo

Apart declareren van parkeerbonnetjes, eventuele trein, tram en buskaartjes, het is niet langer nodig. Betaalgemak heet dat. Het levert in ieder geval een lekker opgeruimde portemonnee op.

Met de kaart kunnen Rabo-rijders tanken, parkeren, elektrische auto’s opladen en gebruik maken van het openbaar vervoer in heel Nederland. Op een app wordt alle relevante informatie getoond. Denk hierbij aan inzicht in alle transacties, budgetten en de persoonlijke CO2-uitstoot per reisbeweging.

Maar de card kan meer. Het leidt je bijvoorbeeld naar de goedkoopste pomp. De baas kan zelfs dure snelwegstations op de kaart blokkeren. Daarbij moet de mobiliteitspas het gebruik van OV bevorderen. Kortom, de kaart mag dan betaalgemak voor leaserijders brengen, het is tegelijkertijd een sturingsmechanisme voor de werkgever om de kosten te drukken…

Houd de spanning er in!

Ondanks moderne bandenspannings-monitoringssystemen rijden we massaal op banden met te weinig spanning, zegt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Dat levert al snel een remweg op van maar liefst 25% meer vergeleken met rubber op spanning. Al met 0,5 bar minder in de pneus raken we sneller van de weg. Tijd voor een campagne…

Een slimme bandenpomp ontwikkeld door Band Op Spanning

Een slimme bandenpomp ontwikkeld door Band Op Spanning

Veilig Verkeer Nederland (VVN) start vandaag deze bandenspanningscampagne vlak voor de start van de zomervakantie in samenwerking met Goodyear. De bandenfabrikant beweert dat zo’n 3,5 miljoen voertuigen op onderspanning rijden. Dat betekent ruim 40% van alle auto’s.

In 1 op 3 ongevallen kan de conditie van de band het verschil maken, stelt de producent van het zwarte ronde rubber. Maar is de huidige moderne leaseauto niet uitgerust met een bandenspannings-monitoringssysteem (TPMS, verplicht vanaf november dit jaar)? Dat mag wel zo wezen, maar een dergelijk systeem geeft pas een signaal bij ernstige onderdruk (vanaf 20% of +/- 0.5 bar). Dus wanneer er echt iets mis is. TPMS geeft in deze zin een vals veiligheidsgevoel, stelt Goodyear.