Categorie: "Autoregelingen"

Leaserijders worden te weinig geïnformeerd over brandstofverbruik

Meer dan 51% van de berijders met een auto van de zaak wordt nooit geïnformeerd over het verbruik van de auto, blijkt uit onderzoek van de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Terwijl goede informatievoorziening een bewezen simpele maatregel is om direct kosten te besparen.

pompNiet dat u het niét weet: 69% weet ongeveer wat het verbruik is en 23% houdt het zelfs exact bij. En zuinig rijden begint bij het hebben van goed inzicht. Dat blijkt ook u bereid het zuinigjes aan te doen.

Kortom het begint bij inzicht. En daar schort het dus aan. Als er al informatie wordt gegeven, dan is dit meestal door de leasemaatschappij. De baas doet er het zwijgen toe…

U wilt uw leaseauto niet delen (maar de baas wel)

Autodelen blijkt op steeds minder draagvlak te kunnen rekenen bij de zakelijke rijder. U betaalt immers al bijtelling, dus de auto is van u! Toch? De baas denkt daar veelal anders over. En leasemaatschappijen zien er markt in.

deelauto_arvalZakelijk autodelen een hype? Volgens recent onderzoek doet al één op de vijf bedrijven aan een vorm van autodelen. Tegen 2015 is zakelijk autodelen gemeengoed, voorspellen de onderzoekers. De markt speelt er in ieder geval gretig op in. Het zakelijk autodeelfirmament dijt uit.

Maar een tegenaanval is geopend.

Leaseauto gestolen? U draait er niet voor op

De Hoge Raad moest er aan te passen komen, maar die heeft nu bepaald dat een werkgever zijn werknemer niet aansprakelijk kan stellen als zijn leaseauto wordt gestolen. Ook al had hij zijn sleutelbos (inclusief autosleutels) in de voordeur laten zitten tijdens het uitlaten van de hond…

sleutelbosKosten van dit ‘slordigheidje’? Ruim 11.000 euro. Het werd door de leasemaatschappij (LeasePlan) doorbelast aan de werkgever, pensioenuitvoerder APG. Die schoof de rekening vervolgens door naar de betreffende werknemer, een verzekeringsarts. Want in de leaseregeling stond immers: ‘Is de schade het gevolg van schuld, opzet of grove roekeloosheid, dan is werknemer voor het geheel van die schade aansprakelijk De schade zal worden verhaald op de werknemer door inhouding op het salaris.’

Mot met de baas over de Plug-in hybride

De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) – u weet wel: uw eigen belangenbehartiger – constateert een toenemend aantal problemen en onduidelijkheden in afspraken tussen werkgever en werknemer over de plug-in hybride. De belangenbehartiger pleit voor een aangepaste autoregeling.

Steeds vaker wordt de vereniging geconsulteerd over discussies tussen werkgever en werknemer inzake de plug-in hybride auto’s. Wie betaalt de laadpaal? Wat gebeurt er met de laadpaal bij uitdiensttreding? Wat is de consequentie voor de berijder als deze de elektrische auto niet vaak genoeg oplaadt, of als de auto minder zuinig is dan verwacht in de leasecalculatie?

CBS: forse verschillen in eigen bijdragen leaseauto

Nogal wat verschillen in de eigen bijdrage voor de leaseauto, meldt het CBS. Die eigen bijdrage nam weliswaar in zijn totaliteit af de laatste jaren, tussen de branches zijn er grote verschillen. Werkzaam in de Landbouw? Dan betaalt u het minst (260 euro). Financiële dienstverlener? Ruim 1.300 euro!

In 2011 waren er 543 duizend werknemers met een auto van de zaak. Vooral in de bedrijfstak informatie en communicatie is de leaseauto favoriet. Maar grote verschillen zitten er dus in de bijdragen van werknemers aan de leaseauto voor privégebruik, blijkt uit de CBS-cijfers.