“Bij 30% bijtelling geen leaseauto meer over”

De toekomst ziet er voor de lage-bijtellingrijders onder u niet goed uit. U bent in de meerderheid (bijna 70% van alle leaserijders) en dat kost de staat teveel geld. Grote kans dat de bijtelling ‘gewoon’ weer 25% wordt. En dan levert 39% van u de auto in!

geldDat laatste moet blijken uit een onderzoek van uw eigen Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Die heeft haar leden gepolst wat de consequenties zouden zijn als de lage bijtellingcategorieën worden afgeschaft.

Het antwoord mag niet verbazen, maar de gevolgen kunnen fors zijn. 39% van de berijders ziet af van de leaseauto als het bijtellingspercentage hoger is dan 22%. Bij 25% en hoger bijtelling ziet zelfs 76% van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van 30% of hoger blijft er geen leaseauto meer over.Voorzitter Huisman: “De condities voor het rijden in een zakelijke auto zijn anno 2014 substantieel anders dan vijf jaar geleden. Autoregelingen zijn versoberd en berijders betalen veel vaker een eigen bijdrage. De hoogte van de bijtelling is cruciaal voor een berijder. Het gaat om honderden euro’s netto salaris per maand. Natuurlijk maken berijders dan afwegingen tussen de auto van de zaak of het rijden in de eigen auto. Het afschaffen van de lage bijtellingscategorieën raakt 70% van de berijders direct in de portemonnee. Daarnaast is alle stimulering voor het rijden in een CO2-zuinige auto weg, met alle gevolgen van dien. We gaan tien jaar terug in de tijd als we niet oppassen.”

Lees ook:CBS: forse verschillen in eigen bijdragen leaseauto
Lees ook:Afkoopsom leasecontract vaak buiten proportie
Lees ook:Vergelijkingssite voor privélease karretjes
Lees ook:Mot met de baas over de Plug-in hybride
Lees ook:LeasePlan leasetopper: Volvo V60 Plug-in Hybrid

2 reacties op ““Bij 30% bijtelling geen leaseauto meer over”

  1. Roel Hindriks

    Het ziet ernaar uit dat Staatsecretaris Wiebes vereenvoudiging belangrijker vindt dan een switch naar een redelijker toepassing van het autokostenforfait, geen haar beter dan al zijn voorgangers op dit punt dus..
    Bij de uitkomst van het VAvdZ onderzoek past een kanttekening: Veel berijders kunnen de Auto van de Zaak niet weigeren omdat de auto nodig is voor hun werk. Wel kan dan de weg worden ingeslagen richting “Verklaring geen privé gebruik” met alle administratie sores van dien.
    Het is niet te begrijpen dat werkgevers en andere belangenorganisaties aal op voorhand lijken akkoord te zijn gegaan met terug naar één (te) hoog bijtellingsniveau.
    Overigens wordt melding gemaakt van het “moeten betalen van de bijteling”: dat is niet juist, er moet extra belasting betaald worden door de bijtelling; afhankelijk van het inkomen tussen 37 en 52% van het bijtellingsbedrag, ook dat is nog een veelvoud van de werkelijke kosten van gebruik.

      /  
  2. Arend

    Pff dit lijkt me een ontwikkeling die alleen maar de verkeerde kant op gaat. Roel Hindriks noemt al mooi de grootste problemen op… Wie wilt zo binnenkort nog een private lease?

    Groetjes,
    Arend

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.