Categorie: "Fiscaal"

Iedereen aan de leaseauto!

Leasen alleen weggelegd voor de sales- of accountmanager met een goede baan? Tegenwoordig kan iedereen leasen, luidt de boodschap. Ook u als particulier – of als accountmanager die van de bijtelling af wil!

tia_privateleaseDe private lease-aanbiedingen vliegen je momenteel om de oren. De dealer-om-de-hoek, de importeur, de leasemaatschappij. Allen dingen ze mee om de gunsten van deze nieuwe klant.

Voor het eerst is in Nederland in kaart gebracht hoe deze leaseproducten worden vormgegeven. Want ‘kenners’ zien de ontwikkeling toch met enige zorg tegemoet. Leasing is namelijk een ingewikkeld product, zelfs voor doorgewinterde ondernemers. Als zo’n complexe dienst (kleine lettertjes!) zonder enig kader op de particulier afkomt? Roel Hindriks van Lease Consult zocht het samen met de vaktitel Trendsinautoleasing.nl uit. De conclusies zijn in sommige gevallen niet mals…

Lees het allemaal op Trendsinautoleasing.nl

“Bij 30% bijtelling geen leaseauto meer over”

De toekomst ziet er voor de lage-bijtellingrijders onder u niet goed uit. U bent in de meerderheid (bijna 70% van alle leaserijders) en dat kost de staat teveel geld. Grote kans dat de bijtelling ‘gewoon’ weer 25% wordt. En dan levert 39% van u de auto in!

geldDat laatste moet blijken uit een onderzoek van uw eigen Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Die heeft haar leden gepolst wat de consequenties zouden zijn als de lage bijtellingcategorieën worden afgeschaft.

Het antwoord mag niet verbazen, maar de gevolgen kunnen fors zijn. 39% van de berijders ziet af van de leaseauto als het bijtellingspercentage hoger is dan 22%. Bij 25% en hoger bijtelling ziet zelfs 76% van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van 30% of hoger blijft er geen leaseauto meer over.

Krijgt u wel genoeg reiskostenvergoeding?

Veel werkgevers laten hun medewerkers teveel belasting betalen. Vooral de medewerkers die veel zakelijke kilometers met hun eigen auto maken, zijn hiervan de dupe, meldt Achmea’s mobiliteitsdochter Workaway. Een fiscale les…

Volgens de organisatie loopt een medewerker die 10.000 km zakelijk reist, daardoor al snel 650 euro per jaar mis. Meestal geen boze opzet van de baas, maar veelal vindt hij teveel gedoe om het goed voor de zakelijk reizende medewerkers te regelen.

Smartphone kapot? Naheffing mét boete!

Handig zo’n elektronische rittenregistratie voor op de smartphone. Helemaal als u geen bijtelling wilt betalen en dus jaarlijks onder de 500 privékilometers moet blijven. Maar dan gaat de smartphone stuk. En wordt het geheugen gewist…

smartphoneHet blijkt echt gebeurt. Een leaserijder die netjes via een app zijn kilometers bijhield. Alleen had hij geen gebruik gemaakt van de meegeleverde synchronisatie- en gegevensbackupmogelijkheden. Dat had hij beter wel kunnen doen.

Geen bijtelling voor de deelauto

Bent u een Alphabet leaserijder? Huur dan snel dit weekend een blitse BMW uit de collectie van het deelconcept Alphacity. U hoeft er geen (extra) bijtelling voor te betalen. Dat geldt overigens voor alle werknemers.

Alphabet heeft met behulp van de branchevereniging VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) een deal kunnen sluiten met de belastingdienst. Werknemers mogen voor een dag of in het weekend van de werkgever een auto huren, zonder dat er sprake is van fiscale bijtelling. In het systeem van Alphacity wordt er rechtstreeks via de credit card van de werknemer afgerekend.

Bijtelling zou hooguit 6% moeten zijn!

In september komt staatssecretaris Wiebes met zijn nieuwe plannen omtrent de autobelasting en bijtelling. Uiteraard wordt er al tijden druk gelobbyd door diverse partijen. Leasecoryfee Roel Hindriks, de man die leasing in Nederland zo’n beetje op de kaart zette,  heeft berekend dat 6% bijtelling de kosten voor privégebruik ruimschoots dekt.

geldVolgens Hindriks is het huidige uitgangspunt van de bijtelling al helemaal fout. De cataloguswaarde van de auto staat aan de basis. “Dat is principieel onjuist; de waarde van het privégebruik wordt in werkelijkheid bepaald door de kilometerafhankelijke kosten van de betreffende auto, tezamen met het aantal kilometers dat de auto voor privédoeleinden wordt gebruikt. De catalogusprijs van een auto is slechts voor een heel klein deel van invloed op de kilometerkosten.”

Nieuwe bijtellingsplannen na de zomer bekend

De bijtelling gaat hoogstwaarschijnlijk weer op de schop. Eigenlijk zou er dit voorjaar al meer duidelijk moeten komen over nieuwe bijtellingregels, maar staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën zal naar verwachting pas na de zomer komen met zijn zogenaamde Autobrief 2.

BNR meldt dit nieuws op haar website.  Het Ministerie van Financiën zou het uitstel hebben bevestigd. De leasebranche heeft vorige week de staatssecretaris opgeroepen vooral maatregelen te treffen om de marktverstoring van het huidige bijtellingregime te beteugelen.

CBS: forse verschillen in eigen bijdragen leaseauto

Nogal wat verschillen in de eigen bijdrage voor de leaseauto, meldt het CBS. Die eigen bijdrage nam weliswaar in zijn totaliteit af de laatste jaren, tussen de branches zijn er grote verschillen. Werkzaam in de Landbouw? Dan betaalt u het minst (260 euro). Financiële dienstverlener? Ruim 1.300 euro!

In 2011 waren er 543 duizend werknemers met een auto van de zaak. Vooral in de bedrijfstak informatie en communicatie is de leaseauto favoriet. Maar grote verschillen zitten er dus in de bijdragen van werknemers aan de leaseauto voor privégebruik, blijkt uit de CBS-cijfers.