Plug-in hybride: nog dit jaar gaan leasen!

Het adviesorgaan van de overheid, de SER, heeft een visiedocument aan de politiek gepresenteerd onder andere over (semi) elektrische voertuigen. Populair onder het leasevolk vanwege de lage bijtelling. Helemaal de zogenaamde plug-in hybrides. Maar met het (riante) belastingvoordeel kan het wel eens snel voorbij zijn.

EV_rijdenDe SER pleit namelijk voor een substantieel hogere bijtelling ten opzichte van de ‘echte’ elektrische auto’s (dus zonder range-extender of hulpmotor). Plug-ins worden gezien als transitievervoer; het huidige belastingvoordeel moet geleidelijk worden afgebouwd.

Dit advies zal wellicht worden verwerkt in de zogenaamde Autobrief 2 waarin het ministerie de plannen bekend maakt met betrekking tot de autobelastingen. Na de zomer moet dit document naar de Tweede Kamer.

Total Cost of Ownership

Overigens wil het SER wel vasthouden aan de voordelen voor elektrische voertuigen, ook na 2019. Probleem bij EV is niet alleen de hoge aanschafprijs maar ook de Total Cost of Ownership (TCO). Die is hoger dan dat van een fossiel aangedreven voertuig. Volgens diverse studies zou in 2025 de TCO van EV vergelijkbaar worden met fossiel aangedreven voertuigen. Tot die tijd is extra stimulering noodzakelijk. “Daarom is het gewenst om in Autobrief 2, die tot 2019 loopt, vast te houden aan de relatieve voordelen voor elektrische voertuigen in het huidige fiscale beleid”, aldus het rapport.

Nadeel van EV is dat het voornamelijk een zakelijke markt is. Particulieren kopen geen elektrische auto. Die groep moet om. “Dit kan onder andere door het op gang brengen van een goede tweedehandsmarkt en vormen van private lease”, schrijven de onderzoekers.

Aanschafsubsidies tweedehands EV

Het advies gaat verder. Volgens de opstellers van de visie moet er een garantstelling komen voor de afschrijving ten behoeve van TCO. Die afschrijving is nu nog beduidend hoger dan conventioneel aangedreven auto’s. En er wordt momenteel gestudeerd op een aanschafsubsidie op tweedehands EV’s en op een laadpunt voor tweedehandsauto’s. “Een eventuele verschuiving naar stimulering via de BTW maakt ook dat de tweedehandsmarkt en particuliere markt sneller geholpen is”, aldus het rapport.

Meer weten? Klik hier!

Lees ook:Auto leasen bij een … milieuclub!
Lees ook:Lion Lease heeft alleen groengas en elektrische auto’s
Lees ook:Antwoord op het bij dievengilde populaire ‘jamming’
Lees ook:Ex-leaseauto’s: betrouwbaar of niet?
Lees ook:Nieuwe bijtellingsplannen na de zomer bekend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.