Categorie: "Algemeen"

Neem uw tankpas serieus!

We pinnen tegenwoordig met de tankcard wat af aan de pomp. Shell meldt jaarlijks zo’n 260 miljoen transacties alleen al met haar eigen Euro Shell Card. Het succes van de tankpas trekt echter ook volop de aandacht van de crimineel…

shell_kaartEn die laatste heeft het relatief makkelijk. Want in tegenstelling tot onze eigen bankpas, waarbij we de pincode nog meenemen in het eigen graf, wordt die van de tankpas vaak gewoon helder neergepend op een stukje papier die we netjes met een paperclipje bevestigen aan de pas. Je kunt immers ook weer niet al die pincodes onthouden!

Dat beweegt Shell tot de uitspraak te komen dat als we nu maar de beveiliging van onze tankpas serieus zouden nemen, we de fraude al een heel eind de wereld uit zouden helpen. Speciaal voor wagenparkbeheerders heeft Shell een whitepaper opgesteld met tips en info om u, beste leaserijder, te bewegen om uw tankpas serieus te nemen…

Kijk bij De VNF voor meer info

Schadevrije leasejaren lastig mee te nemen naar privéauto

Een verse vraag op adviessite verzekeringen.com. Een leaserijder die zijn schadevrije jaren wil meenemen naar zijn eigen privéauto. De leaseauto gaat er namelijk uit. Dit omzetten blijkt nog niet zo eenvoudig.

verzekeringProbleem bij de schadevrije jaren opgebouwd met een leaseauto is dat ze niet in een database worden bijgehouden. Dit in tegenstelling tot particulier verzekerden. Maar een leasemaatschappij kan wel een verklaring afgeven waarin alle eventuele schades staan vermeld in de betreffende leaseperiode. Of ze er vervolgens iets mee doen, daar is geen garantie op. Een verzekeraar bepaalt zelf in welke mate zij deze verklaring laat meewegen in de nieuwe verzekering. Verzekeringen.com raadt dan ook aan hierover eerst advies te vragen bij een verzekeraar alvorens een polis af te sluiten.

Cybercriminelen munten het op de zelfrijdende auto

Rijdt u straks in een zelfrijdende leaseauto? Wellicht. Internet dringt namelijk (eindelijk) door tot in de auto. Maar waar internet is, zijn ook cybercriminelen…

De connected car. Zo heet de voiture die voortdurend met internet is verbonden. Het biedt volop gemak; een BMW is bijvoorbeeld met de telefoon te openen. Surfen, twitteren of facebooken, het kan allemaal in de auto. Met gesproken commando’s kan het licht worden aangezet. Of uit…

Rotterdamse parkeerkorting voor zuinige auto’s

Goed nieuws voor leaserijders! Tenminste als u tot die overgrote meerderheid behoort die in een A-label auto rijdt. En als u toevallig binnenkort in Rotterdam moet zijn. In al die gevallen: parkeer in parkeergarage Lijnbaan. Daar krijgt u – en uw zuinige karretje – korting van maar liefst 40 cent per uur!

Privécruisen in het weekend in de leaseauto. De bijtelling is toch betaald, dus daarom hoef je het niet te laten. Brandstof wordt door de baas betaald. Parkeren is doorgaans de enige kostenpost van een leaserijder. Naast die eventuele stroom van (parkeer)bekeuringen uiteraard…

(Klein) leaseleed in nieuw leaseauto.blog

Ooit was het leven van een leaserijder eenvoudig: eens in de vier jaar een kersvers model uitzoeken waarop de buurman jaloers zou worden. Bijtelling? Ach, die was onzichtbaar verrekend in de loonadministratie/belastingaangifte. Daarbij: hoe meer privékilometers, hoe  goedkoper de auto. Hoe anders is het nu…

Niet alleen rekent de fiscus anno 2014 maandelijks en rechtstreeks af, de baas zet met een nieuwe strikte autoregeling een definitieve streep door de

Bart Luteijn (l) in actie...

Bart Luteijn (l) in actie…

‘vrijheid blijheid’ contracten van weleer. Wisselen van job? Het is vaak eenvoudiger dan van het (eigen) leasecontract af te komen. Met apps, spelletjes of zelfs zwarte dozen wordt uw rijgedrag bovendien nauwgezet gemonitord. Want ook een leaserijder is tegenwoordig – naast een melkkoe voor de overheid – een kostenpost voor de baas…

Bart Luteijn schrijft over dit ‘klein leed’ en andere ongemakken van leaserijders in dit nieuwe leaseauto.blog. Maar het gaat natuurlijk ook over leaserijders die de meeste pk’s willen halen uit hun bijtellingeuro’s! Of hoe toch die 5-serie fiscaalvriendelijk op het garage-pad te krijgen. Misschien is een mobiliteitsbudget zo gek nog niet, waarbij de privéauto (5-serie?) wordt ingezet voor zakelijk ritten. Kortom, ook in het huidige leaseland geldt: voor ieder wat wils. Maar dan moet je wel goed op de hoogte zijn wat er tegenwoordig zoal te koop (herstel: te lease) is…

Tips zijn uiteraard ook altijd welkom! [email protected]

Dronken? Nee, hooikoorts!

Dat alcohol en verkeer niet samengaan, dat hoeven we u als zakelijk rijder niet te vertellen. Maar nu blijkt dat ook graspollen funest kunnen zijn voor de rijvaardigheid. Althans, voor diegenen met hooikoorts. Het effect van de symptomen van hooikoorts staat gelijk aan zo’n drie glazen bier.

Jeuk, tranende ogen, een verstopte neus en niesbuien. Hooikoorts is geen pretje. En al zeker niet als je met 120 km/h op de snelweg zit op weg naar een afspraak.

Leaserijder moet de autoverkoop weer eens redden…

Zelden heeft de automarkt zo’n slechte start gekend als dit jaar. Normaal worden er gemiddeld 200.000 auto’s verkocht in vier maanden tijd. Nu steekt de teller op amper 136.000. Maar goed nieuws is onderweg. U bent namelijk dringend toe aan een nieuwe leaseauto!

ING_kwartaalbericht2014Die voorspelling doet ING Economisch Bureau in haar nieuwste kwartaaluitgave. Daar staat het zwart op wit: de zakelijke rijder moet later dit jaar voor goed nieuws gaan zorgen voor wat betreft de autoverkoop (lees: leaseregistraties).

Waarom u straks toe bent aan een nieuwe leaseauto? Grote kans dat uw leaseauto stamt uit 2010 of 2011. Toen werden er namelijk goede zaken gedaan. Veel van deze auto’s zitten na 3 ½ tot 4 jaar aan het einde van hun (lease)contract. Wanneer deze daadwerkelijk vervangen worden, kan de markt met name in de tweede helft van het jaar opleven. Geniaal die rekenmeester van ING!

Hoe omzeil je een flitsboete?

Het is zeker niet aan te raden, maar het volgende (Russische) filmpje is momenteel razend populair op internet. Met plakletters je nummerbord te lijf gaan, en de flitsapparatuur weet er geen raad mee. Tenzij er een agent achter het bureau zit met verstand van photoshop. Want zet er wat meer contrast in en de nummerplaat schijnt alsnog zichtbaar te worden. En de boete wellicht (nog) hoger…

(klik op de illustratie)

antiflits

Auto leasen bij een … milieuclub!

De autobranche kent de laatste tijd flink wat nieuwe toetreders, maar dat een milieuclub succesvol auto’s gaat verkopen klinkt wel heel bizar. Toch gebeurt het: Natuur & Milieu zegt met trots de eerste milieuorganisatie ter wereld te zijn die leaseauto’s aanbiedt. Verantwoorde (elektrische) auto’s. Dat dan weer wel. De milieuclub zegt al 341 aanmeldingen binnen te hebben voor de elektrische Nissan Leafs.

SNM_leafIn mei lanceerde Natuur & Milieu de leaseactie met de motivatie elektrisch rijden (want groen en schoon) te laten doorbreken bij particulieren. Die groep moet het niet hebben van lage bijtelling, maar vooral van een lage ‘brandstofrekening’.

De milieugroep lijkt succes te boeken. Ook al omdat volgens meest de recente cijfers de verkoop van elektrische auto’s blijft toenemen. Overigens voornamelijk met dank aan u, leaserijders. Want ondanks de hogere bijtelling die er vanaf dit jaar afgerekend moet worden, blijven de bestellingen toenemen. “In tegenstelling tot wat iedereen dacht, stort de markt voor elektrisch rijden niet in na het inperken van belastingvoordelen maar groeit de verkoop daarentegen gewoon door. Nog even, en de markt is volwassen,” aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu.

Maserati leasen met LEF…

De baas zo gek gekregen om 1.435,- euro per maand te betalen voor je leaseauto? Dan hoef je alleen nog maar maandelijks tegen de 900 euro neer te lappen voor de bijtelling, maar dan staat die ook echt op het garagepad: Maserati’s nieuwe ‘kleintje’, de Ghibli. Leasen met LEF noemen ze dat bij Louwman Exclusive. Terecht.

MaseratiLEF is het nieuwe leaselabel van ’s lands luxe dealer Louwman Exclusive. Hoewel exclusief? Louwman wil met LEF het beeld doorbreken dat exclusieve auto’s alleen voor zeer gefortuneerden bereikbaar zijn. De LEF-leaseaanbiedingen heten uiterst scherp te zijn. Naast de Ghibli zit ook de Quattroporte in het leaseproduct (leaseprijs vanaf 1.885,- bijtelling tegen de 1.200,-). Het moeten aantrekkelijke alternatieven worden voor de populaire zakelijke leasemodellen.