Categorie: "Onderhoud & Schade"

Ex-leaseauto’s: betrouwbaar of niet?

Uw afgeragde perfect onderhouden leaseauto blijkt populair op de tweedehands automarkt. Dat vertelt ons in ieder geval de leaselobby. Of dat zo is? Ondergetekende heeft andere ervaringen, maar is zich er terdege van bewust dat uitzonderingen nu eenmaal de regel bevestigen.

Daarom willen we u, beste lease- of zakelijke rijder, vragen massaal te antwoorden op de vraag: Zou u uw eigen leaseauto aan het einde van de rit kopen? Of aan familie e/o vrienden willen aanraden? Of misschien heeft u (of kent u een collega) met ervaring met de aankoop van een ex-leaseauto? Meldt het! ([email protected])

Tegelijkertijd proberen we van ‘professionele’ partijen meer informatie los te krijgen over het wel en wee van de oude leasekarretjes.

Houd de spanning er in!

Ondanks moderne bandenspannings-monitoringssystemen rijden we massaal op banden met te weinig spanning, zegt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Dat levert al snel een remweg op van maar liefst 25% meer vergeleken met rubber op spanning. Al met 0,5 bar minder in de pneus raken we sneller van de weg. Tijd voor een campagne…

Een slimme bandenpomp ontwikkeld door Band Op Spanning

Een slimme bandenpomp ontwikkeld door Band Op Spanning

Veilig Verkeer Nederland (VVN) start vandaag deze bandenspanningscampagne vlak voor de start van de zomervakantie in samenwerking met Goodyear. De bandenfabrikant beweert dat zo’n 3,5 miljoen voertuigen op onderspanning rijden. Dat betekent ruim 40% van alle auto’s.

In 1 op 3 ongevallen kan de conditie van de band het verschil maken, stelt de producent van het zwarte ronde rubber. Maar is de huidige moderne leaseauto niet uitgerust met een bandenspannings-monitoringssysteem (TPMS, verplicht vanaf november dit jaar)? Dat mag wel zo wezen, maar een dergelijk systeem geeft pas een signaal bij ernstige onderdruk (vanaf 20% of +/- 0.5 bar). Dus wanneer er echt iets mis is. TPMS geeft in deze zin een vals veiligheidsgevoel, stelt Goodyear.