Categorie: "Elektrisch rijden"

Poets uw plug-in imago op!

Rijdt u inmiddels een plug-in hybride? Uiteraard doet u dat vooral vanwege het milieu; de lage bijtelling is mooi meegenomen. Maar boze tongen beweren dat plug-in leaserijders lak hebben aan het milieu en alleen oog zouden hebben voor hun portemonnee. En die houding is weer schadelijk voor de portemonnee (o ja, en natuurlijk ook voor het milieu)…

Mitsubishi_outlanderphev2Hoe dan ook: de stekkerhybride kamp met een imagoprobleem.

Ze rijden echt: Toyota’s driewielers i-ROADs en COMS

Een driewieler klinkt uiteraard wat denigrerend, Toyota spreekt van Personal Mobility Vehicles (PMV). En ze rijden vanaf 1 oktober echt. In het Franse Grenoble dan.

De Franse stad wil smart mobility op de kaart zetten. Zeventig elektrische i-ROADs en COMS moeten onder andere daarvoor gaan zorgen. Vanaf 1 oktober gaat het car sharing programma van start en is bedoeld voor iedereen die in en rond de stad reist naar adressen die met het bestaande ov-netwerk niet of niet afdoende worden gedekt. Er zijn slechts twee voorwaarden om gebruik te kunnen maken van het concept:

Mannen hebben de EV-factor (maar het kan veel beter)

Plug-in hybrides zijn vooral populair bij mannen. En ze leggen er ook nog eens meer elektrische kilometers mee af dan het vrouwelijke geslacht. Ofwel: hun EV-factor is vele malen hoger; vrouwen weten maar bar weinig van CO2-uitstoot.

EV-bordJawel, dit soort materie is onderwerp van onderzoek. Leasemaatschappij Alphabet raadpleegde hiervoor ruim 2000 leaserijders. Door het gedrag en keuzes van hybride leaserijders in kaart te brengen, probeert de leasemaatschappij haar dienstverlening richting deze (nieuwe) groep te verbeteren.

Terug naar de cijfers:

Plug-in Golf vanaf 36.995 (inclusief training)

De Golf GTE staat vanaf november bij de dealer. Deze leaseknaller-in-spé (want 7% bijtelling) gaat net geen 37 mille kosten. Een stevig (vanaf) prijskaartje, maar de bijtelling blijft onder de 100 euro per maand. Maar er kunnen nog brandstofkosten bij komen…

Golf_GTEDe plug-in hybride is langzaam maar zeker verworden tot splijtzwam tussen leaserijder en baas. Als leaserijder kijkt u uiteraard voornamelijk naar de portemonnee. En 7% bijtelling ziet er doorgaans gunstiger uit dan 14%. Ter illustratie: de bijtelling van de GTE is rond de 91 euro (42% belastingtarief), die van een Golfje Bluemotion is 132 euro.

Maar de baas weet inmiddels dat plug-ins stiekeme slurpers zijn, zo meldde we al eerder…

(Semi)elektrische leaserijder? Bouw je eigen showroom!

Lease je een plug-in of zelfs een vol-elektrische auto? Bouw dan je eigen virtuele showroom en maak anderen enthousiast. Dat is kortweg het idee achter ‘de instapdag’ van Natuur & Milieu, de milieuclub die tegenwoordig zelfs auto’s verkoopt.

InstapdagHet schijnt overigens nog goed te gaan ook, met die leaseactie van Natuur & Milieu van elektrische Nissan Leafs. We schreven er al eerder over. Maar het land kan nog veel enthousiaster worden gemaakt voor elektrisch zoeven langs ’s heeren wegen. Daarom nu de instapdag op 20 september.