Ex-leaseauto’s: betrouwbaar of niet?

Uw afgeragde perfect onderhouden leaseauto blijkt populair op de tweedehands automarkt. Dat vertelt ons in ieder geval de leaselobby. Of dat zo is? Ondergetekende heeft andere ervaringen, maar is zich er terdege van bewust dat uitzonderingen nu eenmaal de regel bevestigen.

Daarom willen we u, beste lease- of zakelijke rijder, vragen massaal te antwoorden op de vraag: Zou u uw eigen leaseauto aan het einde van de rit kopen? Of aan familie e/o vrienden willen aanraden? Of misschien heeft u (of kent u een collega) met ervaring met de aankoop van een ex-leaseauto? Meldt het! ([email protected])

Tegelijkertijd proberen we van ‘professionele’ partijen meer informatie los te krijgen over het wel en wee van de oude leasekarretjes.

‘Selectie’ van ex-leaseauto’s

De uitleesgegevens van de ex-lease Volvo V50

De uitleesgegevens van de ex-lease Volvo V50

Feit is dat er steeds meer tweedehands leaseauto’s rechtstreeks aan consumenten worden verkocht. LeasePlan heeft bijvoorbeeld een enorm paleis aan de A2 bij Breukelen van waaruit een ‘selectie’ van ex-leaseauto’s rechtstreeks wordt verkocht. Een scherpe prijs en een transparant onderhoudsverleden. Dat heeft volgens LeasePlan het imago van de ex-leaseauto als afgeragde bak (want de eigenaar hoeft toch niet voor het onderhoud en reparatie te betalen) inmiddels sterk verbeterd.

Uw verslaggever voorzag deze ‘trend’ al twee jaar geleden en deed daar keurig verslag van. Aangezien hij doorgaans direct zijn eigen schrijfselen gelooft, toog hij dan ook spoorslags naar ‘leasecity’ Almere waar menig leasemaatschappij ‘met showroom’ zetelt. Daar stond een bijna 5 jaar oude Volvo V50 1.6d met amper een ton op de teller. Na wat afdingen, vertrok hij 10.000 euro lichter maar monter richting huis. Een nieuwe auto van de zaak, nu eens geen ‘echte’ leaseauto. Het was tenslotte crisis…

Uitleesapparaat

Ruim twee jaar en vier grote reparaties verder (turbo, dynamo, roetfilter, remschijven) wordt de auto in de garage momenteel weer uitgelezen omdat het lampje van het motormanagement blijft branden. Een indrukwekkende lijst spuugt het uitleesapparaat uit. Vier monteurs en de baas erbij die zich soms licht geamuseerd verbazen over de in hun ogen tegenstrijdige gegevens. Advies: verkopen!

Of het te maken heeft met het leaseverleden? Lastig te zeggen. Turbo’s zijn kwetsbaar als er met koude motor teveel toeren wordt gemaakt. Remschijven gaan doorgaans langer mee dan zeven jaar. Een maandagmorgen-auto wellicht? Ondergetekende is in ieder geval klaar voor een (nieuwe) leaseauto…

We houden u op de hoogte!

Lees ook:Ex-leasekarretjes populair als tweedehands
Lees ook:(Klein) leaseleed in nieuw leaseauto.blog
Lees ook:Leaserijder moet de autoverkoop weer eens redden…
Lees ook:LeasePlan leasetopper: Volvo V60 Plug-in Hybrid
Lees ook:Schadevrije leasejaren lastig mee te nemen naar privéauto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.