Krijgt u wel genoeg reiskostenvergoeding?

Veel werkgevers laten hun medewerkers teveel belasting betalen. Vooral de medewerkers die veel zakelijke kilometers met hun eigen auto maken, zijn hiervan de dupe, meldt Achmea’s mobiliteitsdochter Workaway. Een fiscale les…

Volgens de organisatie loopt een medewerker die 10.000 km zakelijk reist, daardoor al snel 650 euro per jaar mis. Meestal geen boze opzet van de baas, maar veelal vindt hij teveel gedoe om het goed voor de zakelijk reizende medewerkers te regelen.

Dat ‘gedoe’ zit hem in het gegeven dat er een verrekening kan plaatsvinden tussen (lagere) onkostenvergoeding voor woon-werkverkeer, veelal 12 cent per kilometer, en de (hogere) vergoeding voor zakelijke kilometers, meestal tussen de 28 en 38 cent per kilometer. Over het deel hoger dan 19 cent moet inkomstenbelasting worden afgedragen, waardoor de medewerker gemiddeld zo’n 24 tot 29 cent netto krijgt uitbetaald.

Daar staat tegenover dat veel organisaties voor woon-werkkilometers dus een lagere vergoeding geven, bijvoorbeeld 12 cent. Voor de eerste tien kilometer geldt soms helemaal geen vergoeding. Ook is er vaak een maximum.

Van de fiscus mogen de kilometers met een hogere én de kilometers met een lagere (of geen) vergoeding met elkaar worden verrekend. De medewerker betaalt daardoor minder (of zelfs helemaal geen) inkomstenbelasting over het deel van de reiskostenvergoeding boven de 19 cent. Deze verrekening wordt saldering genoemd.

Meer weten? Kijk op de site van DeVNF.

Lees ook:U wilt uw leaseauto niet delen (maar de baas wel)
Lees ook:Smartphone kapot? Naheffing mét boete!
Lees ook:Plug-in Golf vanaf 36.995 (inclusief training)
Lees ook:Helft van alle leaseauto’s in 0 en 14%
Lees ook:Bijtelling zou hooguit 6% moeten zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.