Mitsubishi Outlander is stiekeme slurper…

Al aan de plug-in hybride? Bijtellingtechnisch nog snel doen dit jaar, schreven we al eerder. Vanuit milieuoogpunt minder noodzakelijk. Het gat tussen theoretisch verbruik (fabrieksopgave) en praktijkverbruik blijkt in sommige gevallen zo groot dat het verbruik van de ‘hele groep’ in een jaar tijd met bijna 20% is gestegen.

Mitsubishi_outlanderphev2Een stiekeme slurper. Zo kopten enkele kranten daags na de presentatie van het onderzoek van TNO in opdracht van tankpassenleverancier TravelCard.  Het onderzoek richtte zich op het verbruik van auto’s met een stekker. Wat blijkt? Lag het gemiddelde verbruik van alle plug-ins vorig jaar nog op een keurige 4,6 liter brandstof per 100 kilometer. Nu is dat gestegen naar 5,5 liter per 100 kilometer. Een toename van ruim 19%. Een waarde die eerder overeenkomt met een gemiddelde (en veel goedkopere) dieselauto dan wat in de verste verte lijkt op een groen, ecologisch ‘wonder der techniek’.

Boosdoeners zijn vooral de populaire Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Deze types verbruiken meer dan de Opel Ampera/Chevrolet Volt en de Toyota Prius plug-in welke vorig jaar nog het hybride wagenpark domineerde.

Toch gaan voor de Foutlander of Vee60 (heerlijke auto’s, daar niet van)? Wees dan voorbereid op een brandstofbudget, want steeds minder werkgevers willen opdraaien voor al dat stiekeme gezuip. De Outlander gebruikt in de praktijk zo’n 6.5 liter per 100 km (dus niet de 1,9 liter op papier). De Volvo is met een praktijkverbruik van 5,3 liter iets zuiniger.

Lees ook:Plug-in leaserijders: Ampera en Volt het meest zuinig
Lees ook:Plug-in Golf vanaf 36.995 (inclusief training)
Lees ook:Poets uw plug-in imago op!
Lees ook:Eén op de vier wil elektrisch of hybride
Lees ook:Porsche Cayenne (met stekker) voor 500 euro in de maand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.